Thursday, January 01, 2009

Pergi Tak Kembali...


Post ni terpakse di'delete' atas permintaan daripade kaum keluarga arwah.

Ye, kaum keluarge, bukan orang luar yang tanpa segan silu mengaku dia tergolong dalam family arwah.

Sekian, harap maklum.

ANNOUNCEMENT:
Aku rase aku kene betulkan balik fakta2 yang manusia takde otak buat untuk menjatuhkan maruah aku. Aku nak kaum keluarga arwah yang mane salah tafsir niat aku ni, bace betul2, and faham betul2 niat aku. Lagi bagos kalo korang dapat bukak link nih (klik di sini).

Before that, aku nak clarify beberape perkare. Aku admit yang some of the stories here shouldn't be exposed to public pon. Cume aku nak clarify kat sini, niat aku cume nak mengenang zaman aku ngan arwah dulu, tu je. Aku tau arwah dah takde. Tapi tak salah utk aku cheerish the moment. Lagipon ade member2 aku yang kenal arwah.

And the most important thing is, Malaysia is a DEMOCRATIC COUNTRY. Rakyat bebas bersuara, bercakap. Kalo tak, blogspot ni kompem dah diharamkan oleh kerajaan. Am I right??

Ok here goes:

Hendak ku nangis
Tiada berair mata
Hendak ku senyum
Tiada siapa nak teman
Kalaulah nasib
Sudah tersurat
Begini Hebat
Apa nak buat..

Di mana kan ku cari ganti
Serupa denganmu..
Tak sanggup ku berpisah
Dan berhati patah
Hidup gelisah..

Alangkah pedih rasa hati
Selama kau pergi..
Tinggal ku sendirian
Tiada berteman dalam kesepian..

Dunia terang menjadi gelita
Cahaya indah tiada bergema
Keluhan hatiku membawa derita
Kini kau jua tak kunjung jelma

Di mana kan ku cari ganti
Mungkinkah di syurga..
Untuk kawan berduka
Menangis bersama, selama-lamanya..


*****


Aku taktau knape lagu dendangan P.Ramlee ni terngiang2 kat kepale aku mase kat HKL tadi..

Blog aku harini ditujukan khas untuk insan yang bernama Nurul Aina binti Mohammad Rasid a.k.a. Nina..Date of birth, 17 April 1985..Date of death, 1 January 2009..

Ye, awal pagi New Year dia pergi meninggalkan semua yang ada..Segale kenangan aku ngan dia pon ditinggalkan skali..

Aku kenal arwah since kitorang kecik lagi..Memori yang paling awal aku ingat pasal dia, mase umor 3-4taun..Mase tu dok Cheras..Family aku pernah pegi melawat family dia kat umah dia..Parents masing2 berborak kat depan, kitorang main kejar2 dalam bilik dia yang besar tu. Huhu..Tapi setakat tu je la yang aku ingat pon..

Teringat lagi mama pernah cakap, pasal zaman kitorang kecik lagi..Nenek arwah yang juge adik ipar kepade arwah nenek aku, dulu suke menjodoh2kan orang (bese la org tua2 dulu2 kan ramai je yang camtu)..Mase Nina baru berusia beberape hari, nenek dia nak menjodohkan dia ngan sepupu aku a.k.a. Abg Long..Title tu terus 'sangkut' sampai la kitorang sume masuk alam sekolah rendah..But someone says, agaknye bile nenek dia tengok aku lebih menonjol dari segi pelajaran (seriously, bukan nak riak, tapi ni ape yg aku dengar), nenek dia nak menjodohkan dia ngan aku plak..

Aku? Maintain blur..

Sampai la masuk sekolah menengah, aku tak tahu menahu langsung pasal "jodoh-menjodoh" nih..Sampai form 3, aku tak pernah jumpe dia. Maybe sebab aku skolah pon jauh, so jarang balik kampung. For your information, rumah nenek arwah ngan rumah arwah nenek aku tu dekat je. Tak sampai 100m. Dipendekkan cite, aku jumpe dia balik mase form 3 la. Mase tu cuti skolah, aku balik kampung. Kebetulan dia pon balik kampung gak, tapi seminggu je. Dari situ la bermule kisah kitorang...

Mase tu nak contact dia memang susah..Nak2 bile aku dok kat asrama, and mase tu handphone cam baru lagi wujud. So takde care nak contact dia. To be honest, mase tu aku rase cam aku ni bertepuk sblah tangan je. Mase kecik dia mmg comey..Aku stat minat kat dia dah lame, tapi tak pernah aku nyatekan kat dia. So, sampai la lepas SPM, perasaan tu terpendam je kat situ..

Lepas SPM la kemuncak cite kitorang..Aku jumpe dia kat umah nenek dia mase raye taun tu..We had a good conversation, lame gak kitorang dok borak same2..Pastu masing2 dah ade henset, so lagi mudah la nak contact..Mase tu memang 1st time aku rase 'berbunge2' la, to be honest. 1st time aku rase bestnye ade kekasih depan mate..Mane tak nye, perasaan yang aku pendam sejak form 3 tu, at last dapat dilepaskan..Dapat respon baekkk plak tu..Huhu..

Mm..Nak cite lebih lanjut pastu, aku rase cam tak perlu sebab panjang berjela. Cukup la setakat aku cite yang one day mama aku and ayah dia (mama aku ngan ayah dia adelah sepupu), berselisih pendapat pasal kitorang. Mase tu aku kecewa ngan dia sebab dia tak buat pape pon untuk pertahankan r/ship kitorang - cuma berdiam diri je. Sedangkan aku bermati2an cube contact dia untuk discuss pasal hal tu.

Takpe la, bende dah lepas..Aku rase tak perlu aku ungkit lagi..Cume sejak haritu, family aku ngan family dia dah cam takleh bersua muke. Tapi bende tu tak lame pon..Lepas 2 kali raye, masing2 ok la balik. Huhu..Cume aku je la yang still kecewa ngan dia..

Part ni yang paling aku terkilan sampai skang..Arwah Nina ade beberape kali contact aku lepas beberape taun, untuk jernihkan balik keadaan..Dari cara dia, macam nak 'sambung' balik ngan aku..Mase tu aku mmg still kecewa ngan dia, and kebetulan aku dah ade yang lain. So aku layan dia acuh tak acuh je..

The last time dia contact aku adelah dalam bulan March-April 2008. Exact date tu aku tak ingat, tapi tu la the last time dia call aku. Mase tu gune public phone kalo tak silap. Saje dia tanye kabar pesume..Still, aku rase tu la keputusan aku yang paling bodoh bile aku layan dia nak taknak jugak..Mase tu bile aku teringat balik ape yang dia dah buat, aku jadi upset. Aku tau, aku tak patut buat camtu..Yela kan, mase tu 'mentah' lagi. Asik nak ikot emosi je..

----------

So, tu la last skali aku dengar cite pasal dia.. Hampir setaun kemudian, iaitu pagi tadi dalam kul 7..Tiba2 mama kejutkan aku dari tdo sambil nangis2..Dia cakap Nina dah takde..

Bayangkan la camne tekejutnye aku..

Patut la dalam minggu ni kadang2 aku teringat kat dia..Tibe2 je terlintas dalam fikiran..Nak contact, takde no phone..

**********
(Due to some reasons, these paragraphs have to be deleted. Sorry for any inconvenience.)
**********

Aku tak mampu nak lawan kuase Allah..Cume yang mampu aku buat, doakan banyak2 untuk dia..Aku dah lame ampunkan dosa and kesalahan dia kat aku..Bagi aku, dia dah takde salah kat aku..Even sampai la ke saat aku taip blog ni, aku dah lupe pon ape salah yang dia buat kat aku..

Aku harap arwah dah pon maafkan kesalahan aku kat dia..Aku menyesal sebab tak sempat nak berbaik dengan arwah..Ape yang aku mampu buat, hanyelah melihat tubuhnya yang kaku buat kali terakhir..Takkan mudah bagi aku untuk lupekan wajah tu..

Sampai bile2....

Al-Fatihah..

*****

p/s: Gambar ni adelah satu2nye gambar aku ngan arwah..Dirakam oleh sahabat baikku, Amir Zaidi pade 19 Jan 2003, di kawasan perumahan arwah..


19 komen:

Anonymous said...

Salam... Krie...
Skrg kol 5 pagi... wake up time aku nk keje...
Already anticipated bout this blog...
And as the contributer of the pic, aku pon rase sebak gak actually...
Furthermore... that was d only pic... x tangkap plak 2-3 kali...
Bak kate ko... zaman masih muda :P
Note the date... 2003~...
Nostalgic... Al-Fatihah...

Izyan Nadirah on Friday, January 02, 2009 8:32:00 AM said...

hmm krie.. i'm so sorry.
sangat tragic. aku pun sebak walaupun tak kenal sape dia.
semoga arwah dicucuri rahmat.
apapun ajal maut dah ditentukan Allah swt, no matter how she died, yang penting dia dah selamat kat alam sana. kita yang hidup ni yang belum selesai.

Anonymous said...

my condolences...
hang on there..
be strong ,k..
didnt knoe her personally,
but i knoe she was a great person.
all d bess to u in 2009..
will pray for yer hepiness :)
take care..

al fatihah..

KRiE12 on Friday, January 02, 2009 11:35:00 AM said...

@Psyc: Thanks bro..Ko perasan tak, bleh kate sume event penting dalam life aku, ko secare langsung and tak langsung ade involve skali? Hehe..Especially bab awex2 nih, ko memang sentiase ade. =P

@Koyan: I couldn't agree more with your last few sentences..2b honest, e/time aku pejam mate aku akan terbayang muke arwah yg aku nampak kat dalam bilik mayat tu. Sedih, tapi aku tak mampu nak buat pape. Al-Fatihah buat arwah..

@Aidajoe: Thanx..She was truly a great person, eventhough sangat2 unpredictable dari segi perbuatan. Tapi sangat prdictable dari segi percakapan. I'll edit something in this blog, sbb baru teringat pasal peristiwa penting yg berlaku a few days sblum kematian arwah.

Thanks guys, enjoy your read.

CaPiT_kAmIkAzE on Wednesday, January 07, 2009 1:09:00 AM said...

al fatihah...
ak mampu bagi dia sekalung doa..
ak tekilan ngan kematian arwah..
kita dah angap mcm adik2 msa kecik...
sabar je mad...
ALLAH syg dia...
kita doa kn sja k

Anonymous said...

aslmkm dik..
jmpa blog ni di jomlayan..
takziah buat kamu dan sekelian keluarga arwah nina.. al Fatihah..

so.. Hargailah Apa Yg Kita Miliki Hari Ini

blog saya ni set private.. saya nk invite tp tak jumpa pulak emel adrs awak di profile awak tu.. so.. klu rasa nk view, bg la adrs emel di sini --> rh_scarlet@yahoo.com
nnt saya invite.. tq..

Anonymous said...

a'kum krie...mmg sedih jugak aku dgr cita arwah nina nie....terkejut jugak aku yg arwah dah tak da...aku dpt tahu pun psl arwah tak da dr kwn aku satu kelas..aku adalah kwn nina satu kelas kat kliuc....sblm new year 2,aku ada contact nina....aku tya dia ada plan tak new year nie?...dia ckp tak tahu lg....kiranya kt nak keluar sm pd new year 2,tp bf aku ajak keluar bersama mlm 2....aku tak faham kenapa byk org nak kutuk2 nina....setahu aku,nina nie baik n friendly....sedih sgt2 aku bila dia dh tak ada....walaupun br sem 2 kat kliuc,tp arwah dh ramai kwn...ramai yg tak sangka dia boleh meninggal dlm ms yg cepat...tp,bila difikir-fikirkan,ajal maut tu suma dr tuhan...aku cume dpt doakan semoga rohnya dicucuri rahmat....al-fatihah..

KRiE12 on Wednesday, January 14, 2009 1:36:00 AM said...

Thanks for your comment, Firziana.

Atas sebab2 yang dah aku postkan, aku terpakse delete posting nih. Aku tak paham kenape niat baik aku nak betulkan tanggapan umum disalah anggap oleh individu yang tak berkaitan.

Well, ape nak buat. Itulah namenye blog, rite? As the name of this blog states, "Stand-up, Speak-up", and that's what i did. Heh..

Sampaikan salam kat sume kenalan arwah.

Al-Fatihah..

f a b u l o u s g u y on Wednesday, January 14, 2009 8:15:00 PM said...

Owwwhhhh.....bagus lah kalau u dah buang semua cerita u kat dalam blog nie.....
belajar kat uniten tp x sangka plak fikiran u nie cetek skali.....
i nak tanya la satu je kat u....
ape yang u dapat dengan menaip balik kisah silam arwah sepupu saya nie......
just let gone be by gone....
yang u g cerita dye tu ex u la...
dulu nak dijodohkan la....
ape la...
mmg la tu sume x karut dan bukan rekaan...tp x yah lah nak tulis semua tu dalam blog u nie......
kalo setakat nak sensasikan blog u yang x seberape nie i tell u x yah la.....
waste ur time...tgk penat2 taip....
just tekan satu klik je utk buang sume kan.......
dan lagi satu i nak bgtau....
orang yang u cakap tanpa segan silu nk mengaku yang die tu family arwah tu actually dh mmg family arwah pon.....
so be careful in ur word ok....
i bukan la nak marah ke....
tp mmg x patut tulis balik hal berkaitan ngan org yang dah takde....
k...assalamualaikum.......

CaPiT_kAmIkAzE on Wednesday, January 14, 2009 9:21:00 PM said...

nama pon blog bai
suka penulis tu la bengong nk tulis ape...lu sakit hati pehal????

KRiE12 on Thursday, January 15, 2009 2:38:00 AM said...

@amy: like capit said, dis is a blog. sukati la sape2 pon nak taip ape.
Kerajaan pon tak marah.
Name pon negare demokrasi.
Motif aku cite pasal kisah silam tu nak bagi hint kat my frens about our r/ship n about how close we were.
Kalo tak nanti org persoalkan, mamat ni sape tibe2 nak cite pasal arwah?
At least bile diorang tau pasal betape rapat kitorang dlu, diorang akan lg memahami ape yg aku ngan arwah dah lalui.
Lagipon, sape kate blog tu dah dibuang?
I'm not that stupid.
Just 1 click je sume post dah lari ke tempat lain la, wahai org yg buta IT.
Owh, dah jadi family arwah ke?
Sejak bile?
Makcik2 arwah sendri cakap diorang tu takde pape pon lagi.
So, ni sape yang nak mensensasikan cite nih?

Aku rase kepade manusia2 yang salah paham niat aku ni, WAJIB tengok link nih:

http://www.jomlayan.com/mybb/kemalangan-ngeri-malam-tahun-baru-otak-bersepai-atas-jalan-raya-t-18636.html

CaPiT_kAmIkAzE on Thursday, January 15, 2009 5:11:00 PM said...

wakakakakakaka.....kepala korak dia laaaa......selamat datang la ke dunia mafia sebenar wahai org luar....assalamualaikom77 dari ak

CaPiT_kAmIkAzE on Thursday, January 15, 2009 5:13:00 PM said...

alamak...telebih sudah...awkawkawkakwakwakwkakwkawa

KRiE12 on Friday, January 16, 2009 1:18:00 AM said...

Keadaan dah jadi makin rumit bile ade pulak manusia2 yang tak berpuas ati ngan aku, buat cite kate aku memburuk2kan arwah dalam forum2.
Aku dah agak, ni sume sebab ade lagi antare family yang tak bace/tengok usaha aku dalam internet nih, pastu ade plak manusia lain yang 'cucuk' buat fitnah kat aku.
So, aku rase better aku post balik penulisan aku ni so that diorang akan lagi clear ngan motif aku buat blog nih.
Sekian terima kasih.

Anonymous said...

eh....pg kua mkan dgn pkaian mcm tu???mkn dlm zouk ke???takkan spupu sndiri pn tak knl???

KRiE12 on Saturday, January 24, 2009 1:13:00 PM said...

W'salam, kepade encik yang sungguh indah budi bahasenye..

"Don't judge the book by it's cover", penah dengar kan ayat tu?

Aku nak tanye, encik ni kenal ke ngan arwah? Kalo encik kenal, and rase2 nak tambah dosa ngan menabur fitnah merate2, aku taknak share bahagian tu dalam neraka nanti. You are on your own.

Kalo encik tak kenal arwah, arwah dah takde pon skang. So ape yang encik dapat kalo encik hina arwah?

Untuk menjawab soklan encik tu, aku rase better encik pegi tanye sendiri orang2 yang lebih rapat ngan arwah, i.e. family arwah. Usaha aku sampai takat ni je yang aku mampu.

Sekian terima kasih.

CaPiT_kAmIkAzE on Tuesday, February 03, 2009 3:21:00 AM said...

betol2....p la tya ayah arwah....x pon...tya la sape2 yg lebih rapat...jgn buruk2kn la org yg dah meninggal....sbb ak tkut,terkna balik kt diri sendiri...so,be smart thinking bro...positif boleh mengubah segalanya...kna batang idong sok....jgn slah kn sape2...diri sendiri penah mengata org...time tu..ko pon x leh buat ape..tergantung roh dengan fitnah...wassalam

Anonymous said...

erk.. npe semua ni?
alFatihah untuk arwah.. bukan ker tu lebih baik?
stop it guys.. kesian kat arwah.. mudah2an Allah menempatkan arwah bersama2 org2 beriman di sisiNYA..
kte yg hidup ni pun belum tentu tempat kte di mana..

syara on Friday, March 27, 2009 2:23:00 PM said...

hi,sorry if i mcm menyibuk kt sini...jst nk ckap takziah..and actually,i takde la knal rapat sgt dgn arwah aina...sbb kitorang da lame x jmp..last jumpe pn mase skola rendah..which is 12years ago..mase skola dlu she was my bestfren..satu kelas,duduk sebelah2...rehat same2,buat ape pn same2..mmg buley kate g mane2 pn sesame la...arwah dlu kat skola buley kate famous la..bcoz she's pretty,sgt manja,pengawas skola,ratu rumah sukan,friendly,x kedekut,slalu kalau mak dier tapau lunch for her..mesti dier suh mak dier tapau skali utk i..mmg she's such a wonderful fren..cikgu2 pn sayang kt dier..mmg sedey la dgr pasal berite ni,sbb x smpt nk jmp arwah sblm dier meninggal..sblm ni ader jgak nk cr dier..tp slalu x smpt je..tibe2 dgr plak dier da takde...mmg sedey sgt la..apepn..saye nk ucapkan takziah skali lg...kepade sesape yg x benti2 nk ckap bende tak elok kat arwah..enuff is enuff ye?arwah da takde.tak elok ckap2 psl dier lg..lg elok sedekah al-fatihah kt dier..kite pn nnt mati jgak..beza nye lambat n cepat je..mane tau..kite mati lg tragic dr ni..n cube bygkan org cite bukan2 psl kite..suke ke?if x ske,baek senyap kan?smp sini dlu...al-fatihah

Keluargaku...

Pyzam Family Sticker Toy

 

sTanD-uP, sPeaK-uP! Hak Cipta Terpelihara © 2009