Sunday, October 11, 2009

Cuti sekolah = Musim mengawan



(sekadar gambar hiasan)


Banyak sungguh jemputan kawen dalam bulan ni & bulan depan ye..
Yela kan, musim cuti sekolah ni mmg ramai orang amik kesempatan untuk kumpul sedare mare..Dalam 1 acara yg sungguh tak asing lagi kat Malaysia nih..
Undangan ke majlis perkahwinan..
Eheh..Ni nak cite sket nih..

Minggu lepas family aku pegi Taiping..

Hajatnye, nak kompem tarikh adik laki bawah aku (Angah) nye majlis kawen..

So, tarikhnye adelah pade 27 Mac 2010 nanti, kat Taiping..

Majlis sambut menantu plak kat Kuantan nanti, 4 April 2010..

Aku kene bersedia dari segi mental la nampak gayenye..

Kompem2 sumorang akan tanye soklan yg paling panas kat telinga aku nih..

"Ko bile lagi? Adik ko dah langkah bendul sket punye besor tu.."

&

"Adik ko nye nasik minyak aku dah rase. Nak jugak rase nasik minyak abang dia, kan?"

&

"Eh? Adik dulu drp abang? Abang nye takmo kawen ke?"



Adeiiiiiiiiiiiiii...


Tak larat den nak menjawabnye..

Pasni kalo diorang tanye lagi, aku akan jawab camni je..

"Tu, tanye bos besar tu.." sambil jari tuding kat Mama..

Huhuhu..




I've seen so many people around me, yg blom kawen tapi dah macam kawen..
Sometimes it makes me think, kan bagus diorang kawen je kalo camtu..
Btol tak?

Tapi bile pk² balik, ia tak semudah tu..
Terutama skali bile tak dapat sapot drp parents..
Anak nak kawen, parents bg alasan macam²..
Keje kasi stabil dulu la, kumpul duit sendiri dulu la, nak rase duit anak dulu la..

For me la kan, bende tu ekceli akan buat si anak lagi fedap n tertekan..
So, diorang akan buat hal sendiri, n lebih teruk lagi kalo si anak tu terjebak dalam salah laku moral nih..

So, dah kalo anak tu ade hasrat nak kawen, sebetolnye parents kene bantu dia cari jalan camne nak setelkan cepat..
Bukan dengan cara "halang untuk kebaikan" tu..
Dari 1 sudut memang la bagus kan, nak suh si anak tu berdikari. Cari duit sendiri pesume..
Tapi cube tengok dari sudut si anak pulak. Ape yg dia pk?
Ape yg akan dia buat bile naluri nak kawen dia tu makin menjadi²?

Aku tau, korang mesti pk aku ni cam penah alami je. Kan?
Haha..
Bab tu, aku taknak komen. Balik kepade paragraph atas tu, "I've seen so many people around me.." ;)

Tapi pape pon, alhamdulillah la adik aku dah 'lepas' dulu..
Aku tau, dia pon pernah alami gak dengan ape yg aku kate as "halang utk kebaikan" tu..
Ade cerita disebaliknye, baru² ni..Tapi aku taknak cite keburukan sape²..
So biar je la jadi pengajaran untuk dia/mereka.. ;P

Bagi aku, tu la masalah bile anak nak kawen, tapi parents nak lambatkan..
Kalo ikotkan, hujung bulan ni genap setaun diorang bertunang..
Duit dah cukop sbenarnye, cume tunggu tarikh sesuai..
Tup², parents decide taun depan..Hoho..
Member kompem 'panas'.. :P




Sejujurnye, aku sebenarnye terkesan jugak la dengan perkataan 'kawen' tu..
Umo aku dah berape bai, kawan² pon ramai yg dah kawen..
Yang dah bertunang pon ramai..
Nak² adik sendiri pon dah bertunang, dah nak kawen pon..
Aku? Calon ade..(hoho)..Tapi hajat tu tak tertunai lagi..

Keje dah ade, kete dah ade, rumah takde masalah nak dapat..
Ape lagi yg takde? duit?
Mm..btol jugak..Hehe..

Dah aku korek mane beli kete tu sume?




Sbenarnye, motif aku cite ni memang ade bende la nak luahkan..
Teringat mase raye baru² nih..Beraye kat Melake, rumah sedare mare..
Parents sibuk dok mencanang "Ni, nk bgtau ni, Angah taun depan nak kawen. Nanti dah tetap tarikh, datang la ye.."

I tried to be cool...

"Eh, yg nak kawen ni Angah ke? Dah Along nye mane?"

Aku buat² tak dengar...

"Oh, ingatkan yg tu Angah. Nampak cam Angah ni abang nye pulak. Abang nampak mude.."

Tibe² pendengaranku jadi jelas...Haha..

"Ni ape Angah yg kawen dulu plak nih? Along nye taknak kawen ke?"

Morale down..Nak je aku cakap, "Aku gay."

Astaga..Mintak simpang ler..

Mama pun nyampuk, "Angah dah 2 taun keje. Along baru je setengah taun. Biar je la dulu, nak lepaskan yg ni dulu.."

Yeszaaa...Tu dia ayat yg sangat tak supportive..




So far, I managed to get off those things from me la..
Banyak la cara aku pujuk diri aku sendiri..sabar..sabar..
But at certain times, aku sampai tahap menyalahkan diri sendri..
Pernah aku kate kat diri sendiri, "Nyesal blajar dulu. Baik lepas SPM terus keje. By now patut dah banyak duit aku kumpul."

Ye, aku memang tak patut pk camtu..
Memang aku bersyukur sebab dah pegang ijazah..
But sometimes aku rase cam "I'm just wasting my time."

Aihhh...
Entah ler...




p/s: Baru balik dari kenduri kawen member. Member dok tanye, "Ko bile lagi?"

Adeiiiiiiiii lagi skali.....

2 komen:

Anonymous said...

wah wah wah.. up date entry isi tak hagak..

adikku sayang bila nak kawen ni? kikiki.. soalan yang rhea tak suka nak tanya pada sesapa pun.. sebab apa?

dik.. amali tak semudah teori, sayang..

ada orang kata, kalau dah kawen t, dia tau sndiri lah cemane nak handle rumahtangga dia.. NO!! dik.. it's not true!!

kita perlu sediakan diri.. bukan sahaja wang malahan fizikal, mental dan yang paling utama, pengetahuan.. as a man.. krie akan jadi imam pada rumahtangga.. ketua keluarga.. mendidik isteri dan anak adalah tanggungjawab utama yang diamanahkan Allah..

hehehe.. rhea ni banyak lak bebel kan..

kalau krie dah sedia, it's ok.. jaga hati isteri sebaiknya.. jika ada perasaan saling menyayangi, sangat mudah utk kita memahami antara satu sama lain..

ingat dik, menyakiti hati isteri tu suatu dosa juga.. :)

ekeke.. rhea ni.. mcm ler krie yg nak kawen skng kan..

k la dik.. nnt rhea smbung bebel lagi.. untuk adikku manja yang sangat dirindui ni..

erk.. lupa nak tanya.. da ada calon e? tapi nak sampaikan juga salam dari seorang saudara.. dia aritu ngengade g baca lak msg krie masa hari raya tu.. namanya Zaza, penuntut tahun akhir UiTM Shah Alam.. bukan town girl ok.. just gadis pingitan kampung.. :p

daaa.. rhea kebizian dgn pelbagai aktiviti sekolah penghujung persekolahan ni.. klu free nnt rhea smbung komen lagi..

miz u, adikku comel..

tashabella on Sunday, October 11, 2009 9:19:00 PM said...

Salam..

Wah..lamanya menghilang top2 dah ada entry baru bab tawen lak tu...soalan cepu emas..Krie bilew lagi hahahaha..jgn mareee..xpelah pelan2..bila terasa dah cukup bersedia...kewangan pun dah kukuh why notkan..moga2 krie mendapat calon isteri yang sesuwai dan memahami diri..opzz!! bab kawen lagi...nanti ade masa komenlah entry cinta cik tashabella ni erkk manalah tau krie ada pengalaman dalam bab tu le lah bagi pandangan cikit...ok..take care yea..:)

Keluargaku...

Pyzam Family Sticker Toy

 

sTanD-uP, sPeaK-uP! Hak Cipta Terpelihara © 2009